Als voorbeeld geven ze Duitsland”. Enkele jaren geleden is binnen de bedrijfsstrategie meer focus gekomen op Duitsland als groeimarkt. Vanuit de directie en commercie is dat vertaald naar type klanten en producten. HR heeft dat vertaald naar wat de medewerkers nodig hebben om dat te realiseren. Omdat Duitsland belangrijk was voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen is het belangrijk dat alle medewerkers hieraan kunnen bijdragen. Dus is besloten dat er naast specifieke opleidingen voor specifieke functies, alle medewerkers op de hoogte zijn van de belangrijkste Duitse omgangsvormen en producten. In het jaarplan van HR is daarom opgenomen:
- Alle medewerkers krijgen workshops over de belangrijkste omgangsvormen in Duitsland.
- Alle medewerkers gaan mee naar de beurs in Duitsland. Hierdoor krijgen zij gevoel met de markt, met klanten, met de producten. Door de betrokkenheid realiseren werknemers zich het belang van de focus van Duitsland als groeimarkt en neemt de motivatie toe.
- Voor specifieke functies (inkoop/verkoop/logistiek/klantenservice) worden intensievere trainingen aangeboden (taal etc)