Het bedrijf realiseert zich dat het steeds belangrijker wordt om aandacht te geven aan de ontwikkeling van medewerkers.
De redenen daarvoor zijn:
- Stabiele omvang van het personeelsbestand met nauwelijks verloop of doorstroom waardoor het noodzakelijk is om kennis en vaardigheden van deze medewerkers up to date te houden;
- Door medewerkers jaren achtereenvolgens dezelfde werkzaamheden te laten verrichten, wordt men te afhankelijk van die medewerkers. Als meer medewerkers in staat zijn verschillende werkzaamheden uit te voeren heeft dat een positief effect op de continuïteit;
- De motivatie van medewerkers kan afnemen als er geen afwisseling is in het werk;
- Risico op eenzijdige belasting neemt toe bij sterk repeterende werkzaamheden. Meer afwisseling daarin heeft een positieve invloed op de lichamelijke en mentale belasting;
- Hoewel er in het productieproces weinig verandering zit. Is er wel in toenemende mate variëteit in de planning door klantspecifieke wensen. Medewerkers moeten flexibeler zijn en kunnen omschakelen.
Het management van het bedrijf realiseert zich dat zij met een achterstand beginnen, omdat er in de achterliggende jaren onvoldoende aandacht is besteed aan de ontwikkeling van medewerkers. Bij het management is het beeld ontstaan dat (een deel van) de medewerkers lastig in beweging te krijgen is omdat velen al jaren hetzelfde werk doen.